Om Osteopati

Osteopati är en vårdform som använder sig av manuella tekniker, vilket innebär att händerna används som verktyg för att undersöka, ställa diagnos och behandla. Osteopati tar hänsyn till alla aspekter av hälsa och att kroppens olika system hänger ihop och påverkar varandra. Detta innebär att osteopaten kan ge olika råd och stöd kring livsstil för att hitta balans mellan belastning och återhämtning. Varje behandling är individanpassad och målet är att stötta kroppens självläkande och självreglerande förmåga. Osteopati är reglerat i många länder runtom i världen, inklusive samtliga nordiska länder utom Sverige. Däremot är ett medlemskap i Svenska Osteopatförbundet, som är ett rikstäckande yrkesförbund för osteopater och osteopatstudenter, en garanti för att en osteopat har en adekvat utbildning i Sverige. Den osteopatiska praktiken är baserad på aktuell och vetenskaplig kunskap.

För vem

Vanligtvis söker personer hjälp hos en osteopat för olika muskuloskeletala besvär. Det kan till exempel vara akuta besvär i samband med idrottsskador eller långvarig smärta orsakad av arbetsrelaterad stress och överbelastning. Vanliga sökorsaker är: rygg- och nackbesvär; ledvärk; domningar eller utstrålningar i armar eller ben; huvudvärk; yrsel; andnings- och matsmältningsbesvär; samt premenstruella och graviditetsrelaterade smärtor. Vissa personer söker hjälp i förebyggande syfte eller för att förstå sin kropp bättre. Personer i alla åldrar kan bli hjälpta av osteopati men svensk lag tillåter inte behandling av barn under åtta år.

Första besöket

Det första besöket inleds med ett samtal där patienten ingående får berätta om sin sjukdomshistoria och generella hälsa för att ge en så bra bild som möjligt om vilka faktorer som kan vara relaterade till sökorsaken. Detta kan innefatta fysiska, emotionella och psykologiska faktorer men du är inte skyldig att dela mer än du är bekväm med. Därefter görs en noggrann fysikalisk undersökning som kan bestå av hållnings- och rörelseanalys, neurologisk-, ortopedisk-, och systemisk undersökning samt specifik palpation. För att kunna göra en ordentlig undersökning behöver du i de flesta fall klä av dig till underkläder. Sammantaget leder samtal och undersökning fram till diagnos och behandling påbörjas i samråd med patienten om det inte bedöms att annan vård är mer lämplig eller annan undersökning behövs.

Behandling

Behandlingen kan bestå av en kombination manuella tekniker. Vissa tekniker är mer direkta som till exempel ledmobilisering, där osteopaten för leden i olika rörelseriktningar för att förbättra funktion och stimulera cirkulation. Ett annat exempel är ledmanipulation som syftar till att avlasta, minska smärta och återställa rörlighet i en led med hjälp av en snabb impuls. Andra tekniker är mer indirekta som till exempel positioneringstekniker där en led förs in i en viss position för att ge en reflexmässig avslappning i kringliggande vävnader. Behandlingen kan också inkludera stretchtekniker och mjukdelsbehandling. Innan besöket är slut upprättas vanligen en vårdplan där rehabilitering och olika livsstilsråd är vanliga inslag.

Om mig >

Boka tid